Wednesday, September 4, 2013

Sayangggg...makkk 






Assalammualaikum....pembaca-pembaca budiman,

Apa jua gelaran sama ada ibu, mama, ummi, mummy dan emak...ia adalah manusia yang sama melahirkan dan membesarkan dengan penuh tanggungjawab dan kasih sayang.Rindu sangat rasanya aku nak mendengar suaranya, gelak tawanya, berborak dengan dia apatah lagi masakkan....tapi itu dulu...kini emak tak mampu melakukan semua itu...pergerakannya semakin terbatas, penglihatan dan perdengaran pun semakin kurang...Dah setahun emak semakin sunyi tanpa kata-kata meskipun dia seolah-olah faham apa yang aku cakapkan...Bila aku panggil "makkk"oo mak " dia akan menoleh dan menarik tangan aku ....paling dia suka pegang tangan lama2 macam tak nak lepas...kadang-kadang dia tolak tangan sesiapa yang pegang dan  dia lepas tu...dia tarik balik..

"Mak....mak ni macam baby lah..." memang betul bila seseorang tu dah tua tingkah lakunya seperti baby ...perlukan perhatian yang lebih...makan minum disuap..pakaikan baju dia.  Kalau dulu masa kecil dia mandi dan bedak -bedakkan muka aku kini aku pula lakukan padanya (makeup kan dia) aku suka kalau lepas mandikan dia..wangi sangat....bezanya emak boleh marah aku tapi akuuuu... tak boleh marah mak......semuanya emak perlukan bantuan...ikhlas aku lakukan. Oleh kerana emak makin "silent mood".kalau try mengaji atau buka surah untuk diperdengarkan...emak akan mencari dari mana datangnya bunyi tu...maknaya mak masih boleh mendengar...

Walaupun aku tak menjaga emak sepenuhnya atas sebab bekerja...(sebenarnya dulu aku pernah berhasrat untuk berhenti kerja untuk menjaga emak..namun hasrat aku tak tercapai kerana kakak aku bersetuju untuk menjaga emak. Alhamdulilah...Allah permudahkan semua itu, boleh dikatakan hari-hari aku dapat berjumpa dengan mak...urut tangan dan kaki dia serba sedikit ....sembang2 meskipun mak buat don't no je maybe dia faham...(atau dia malas nak layan aku..andaian aku jer...tapi dia akan renung mata...masa aku  sembang dengannya. Dalam usia 81 tahun....mak masih boleh duduk berdiri  dengan dibantu....berjalan perlahan-lahan tapi mesti dipegang atau dipeluk badannya...kalau tidak boleh jatuh...dengan "aku sekalii boleh jatuh...sayang mak..."

Aku kadang kadang macam bebudak jugak...aku peluk2 emak...cium2 dia....dia tak marah tapi diam je...paling selalu aku salam dan minta maaf pada emak....harapan aku agar emak faham dan memaafkansemua dosa- dosa aku kat dia.. Semoga emak diberikan kesihatan yang sempurna,....sebelum sampai masanya dia menutup mata....Aku sayang makkk....






1 comment:

  1. Good entry. Kak Ina, updatelah lagi blog. Selalu2 update, walaupun setakat 1 perenggan. Sekurang2nya boleh jadi kenangan kita di masa depan. Untuk rujukan anak2 bila mereka dah besar nanti.

    ReplyDelete