Thursday, March 9, 2017

WHEN I WAS A LITTLE GIRL.(AKU ANAK YATIM)

WHEN I WAS A LITTLE GIRL.(AKU ANAK YATIM)

  Walaupun aku bukan lagi budak kecil yang minta dimanja oleh seorang yang bernama abah, namun naluri ku sebagai seorang manusia, terselit juga sebuah kerinduan kepada arwah abah ku yang telah 42 tahun meningalkan aku.Kenapa aku sedih sangat bila sebut pasal abah, ...sebab seusiaku 5 tahun aku dah tak ada abah...abahku meninggal sebab sakit dalam perut..akupun tak pasti penyebab kematiannya.Apa yang aku ingat ....maklumlah budak-budak lagi masa tu...ramai orang datang kat rumah aku walhal sebelum ni tak pernah aku tengok orang begitu ramai berada di dalam rumah dan di persekitaran rumahku.Tanpa ada setitik airmata yang mengalir pun...aku leka bermain-main dengan kawan yang seusiaku.aku.... memang tak faham..apa itu kematian.

 Tahun demi tahun perkataan "abah" tu seakan jauh ku tinggalkan...sepertimana jauhnya dia meninggalkan aku, namun aku tak pernah lupa mengirimkan a lfatihah dan doa-doa suci sesudah sujudku.Itu je pengubat rasa rinduku kepadanya. Disebabkan aku dah terlalu lama tidak memanggil nama abah pada seorang lelaki,aku seakan- akan lupa terus pada gelaran itu.Rupanya Allah masih lagi memberi aku peluang untuk memanggil abah pada seseorang.

Ya...memang betul, apabila jodoh ku sampai..dapatlah aku seorang abah semula.Agak timbul sedikit masalah pada ketika itu sebab aku memang tak boleh memanggil perkataan 'abah'kepada dia.aku rasa lidahku ini seakan kelu dan kaku untuk menyebut perkataan itu.Aku mengambil masa untuk memanggil abah pada bapa mertua aku.Dia sangat memahami sebab dari kecil aku dah menjadi anak yatim.

 Pada satu ketika tu...aku beranikan diri untuk memanggil abah kepadanya.Aku rasa inilah masa yang sesuai dan telah bersedia memanggil dia, abah.Akhirnya untuk pertama kali, perkataan abah kuhulurkan kepadanya..aku masih ingat berjurai airmataku membasahi pipi- pipiku..Seperti anak kecil juga dia peluk aku dan dia kata..."dah.. dahlah" tu seakan memujuk aku.Aku bersyukur kepada Allah memberi aku sekali lagi untuk mendapat seorang abah  walaupun hanya abah mertua yang sebaik dia..sangat baik.Sedikit sebanyak dapat juga merasa kasih sayang seorang ayah.Kepada mereka yang masih ada abah...,jaga dan sayanginya, hargai dan hormati selagi hayatnya masih ada.

No comments:

Post a Comment