Wednesday, September 22, 2010

HALAQAH SENTUHAN QALBU (SITANGGANG MODEN)




(Kisah benar pengalaman saya bersama beberapa ibu/ayah yang dahagakan kasih sayang dan perhatian dari anak-anaknya .Tambahan dibulan puasa, ada anak-anak yang langsung tak datang menjenguk mereka seperti merajuk mereka dengan anak-anak yang melupakan mereka.Dari pemantauan saya bersama makcik dan pakcik yang semakin tua dan semakin pelupa….pelupanya mereka disebabkan oleh kerenah anak-anaknya sendiri…mereka ibarat habis madu ,aku kau"sampah dan sepah-sepahkan”…pengalaman ini aku zahirkan dalam karyaku ini…

Sepurnama Ramadan berlalu
Berapa kalikah jasad2 itu berkunjung..
Berapa jamkah luangkan waktu-waktu…
Berapa minitkah kau mengamati wajah sayu….

Terjawabkah olehmu wahai zuriat-zuriatku
Manakah yang sulung, manakah yang tengah
Manakah yang lain2 darah dagingku….
Sudah lupakah kau pada susu yang kau minum
Sudah lupakah pada suapan nasi dibibirmu…..
Terlupakah sudah kau pada jasad yang semakin kaku….

Aku ibumu…
bukan boneka dipanti asuhan tua…
Aku bukan ibu kendonganmu…
Aku… ibu yang mengandungkanmu
Akulah kisah untukmu kedunia ini…
Kisah yang sentiasa mengasihi setiap dari kamu…
Kosong sungguh jiwa ini……dek penangan zuriat-zuriatku…
Rinduku tak pernah padam buatmu…
Kurasa duniaku semakin sepi dan sempit
Meskipun begitu..
Jiwaku kini kuserah padamu.. Ya Allah
Kau ambillah nyawaku ..
biar lenyap segala deritaku ini…

Dipagi Syawal nan mulia…
Namun bagiku sayu dan pilu…
Hujan dihatiku hujan dimataku…
Mana zuriatku yang langsung terlupakan aku…
Tiada salam dan berita…
Tiada salaman erat dan mesra…
Tiada lagi aliran kasih dari anak-anakku…
Apakan daya tiada lagi kudratku kini
Ibu ini seperti tak pernah wujud dihati mereka…
Tekadku kini…
Rindu-rinduku ini akan kusemadi bersama jasadku nanti…

No comments:

Post a Comment